среда, 3 февраля 2016 г.

Формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики

Творчий учитель—це той,     
 хто може ефективно й самостійно     
діяти та відчуває в цьому потребу.    
Значна роль в процесі формування компетентнісної освіти відведена навчальній дисципліні „інформатика” (наука, що вивчає всі аспекти отримання, передачі, збереження, перетворення та використання інформації) оскільки вміння та навички, що формуються саме при вивченні інформатики, за сучасних умов, носять загально навчальний, загально інтелектуальний характер і можуть бути перенесені на вивчення інших предметів з метою створення цілісного інформаційного простору знань учнів. Від рівня і якості опанування шкільним курсом інформатики залежить успішність подальшого продовження освіти та самоосвіти випускників.
Виникає необхідність створення освітньої системи, орієнтованої на потреби інформаційного суспільства, що сформує систему цінностей і пріоритетів інформаційного суспільства для використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні особистості.

У наш час зростає потік інформації, прогрес в інформаційних технологіях зайшов так далеко, що у нас тепер перевантаження не тільки інформацією, але і знаннями. Сучасним школярам дуже важко розібратися, правильно оцінити ряд подій виходячи з того потоку інформації (часом досить суперечливої), яка виплескується на нас з боку преси, радіо, телебачення, Интернету. У зв’язку з цим виникає необхідність не просто допомогти школяру оволодіти знаннями відповідно до шкільної програми, але і, враховуючи перспективи дитячого розвитку, розкрити індивідуальне багатство особи. Навчити не роботі на комп'ютері, а навчити вчитися, сформувати здатність учити себе використовуючи інформаційні технології. Зростає роль уміння самостійно набувати знань. Необхідно навчити учнів виявляти джерела інформації, навчити споживати інформаційний ресурс. Насущним стало уміння грамотно і оперативно працювати з інформаційними ресурсами різного походження.
Інформаційна компетентність за допомогою реальних об'єктів (телевізор, магнітофон, телефон, факс, комп'ютер, принтер, модем, копір) і інформаційних технологій (аудіо відеозапис, електронна пошта, ЗМІ, Інтернет), формує вміння самостійно шукати, аналізувати і відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати і передавати її. Дана компетентність забезпечують навички діяльності учня по відношенню до інформації, що міститься в учбових предметах і освітніх областях, а також в навколишньому світі.
"Інформаційна компетентність" трактується як: складна індивідуально-психологічна освіта на основі інтеграції теоретичних знань, практичних умінь в області інноваційних технологій і певного набору особових якостей (О.Б.Зайцева, 2002); нова грамотність, до складу якої входять уміння активної самостійної обробки інформації людиною, ухвалення принципово нових рішень в непередбачених ситуаціях з використанням технологічних засобів (А.Л.Семенов, 2000).
Специфікою інформаційної компетентності особистості є вміння добувати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел.
Проектний метод у компетентнісно спрямованій освіті — це інструмент, який створює унікальні передумови для розвитку ключо­вих компетенцій, в тому числі і у формуванні інформаційної компетентності учня, самостійності в осягненні нового, стимулюючи його природну допитливість і творчий потенціал.
Теми проектів над якими вже працювали мої учні:
1.      „Історія виникнення комп’ютера”. Питання до проекту: „Чи людина створює історію?”, „Виникнення комп’ютер – це історія прогресу?”, „Яке місце в історії належить Україні в цьому процесі?”.
2.      „Використання Excel для статистичних  розрахунків”. Питання: „ Як робили звіти до появи комп’ютерів?”,  „Електронні таблиці – помічник чи перешкода?”,
      „Чому саме Excel?”,  „Що потрібно знати про Excel для створення звіту?”.
3.      „Операційна система ПК”. Питання: „Чи впливає прогрес на наше життя?”, „Навіщо нам різні версії Windows?, „Їх переваги та недоліки”.
4.      «Надзвичайні ситуації у житті». Питання: «Чи може людина допомогти сама собі?», «Від чого залежить ваше життя та життя вашої родини?»
5.      «Комп’ютерні презентації». «Формула успіху». Питання: «Чи існує формула успіху?», «Що необхідно Вам, щоб стати успішною людиною?»
Власні спостереження показали, що в проектна методика є ефективною інноваційною технологією, яка значно підвищує рівень комп'ютерної грамотності, внутрішню мотивацію учнів, рівень самостійності школярів, їх толерантність, загальний інтелектуальний розвиток, а також сприяє формуванню в учнів вміння працювати з різними видами інформації (формуванню інформаційної компетентності).

Комментариев нет:

Отправить комментарий